ANDRZEJ JAGODZIŃSKI TRIO
Zespół powstał w 1993 roku. Andrzej Jagodziński, nawiązując do swoich klasycznych korzeni i wykorzystując kilkunastoletnie doświadczenie muzyka jazzowego, stworzył projekt łączący te dwa światy muzyczne.
Skład: Andrzej Jagodziński — fortepian; Adam Cegielski — kontrabas; Czesław Bartkowski — perkusja.
Andrzej Jagodziński — Pianista, akordeonista, waltornista, kompozytor i aranżer. Od zawsze interesował się muzyką klasyczką. Początkowo, jego kariera muzyczna była typowa dla muzyka klasycznego. Przeszedł wszystkie szczeble szkolnictwa muzycznego. Jeszcze w trakcie studiów na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie waltorni dostał angaż w Orkiestrze Polskiego Radia i TV w Warszawie, w której grał przez pięć lat. W trakcie studiów zaczęła go interesować muzyka jazzowa. Uczył się jej, grając na fortepianie. Z czasem poświecił się głównie temu stylowi.
Niemal od początku jazzowej kariery współpracował z czołowymi polskimi zespołami jazzowymi: m. In. Old Timers, Swing Session, String Connection, Kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego, Kwartetem Janusza Muniaka, Quintessence, Kwartetem Jana Ptaszyna Wróblewskiego. W roku1987 rozpoczął współpracę z Ewą Bem, czołową polską wokalistką jazzową. W roku 1993 stworzył istniejące do dzisiaj klasyczne trio jazzowe. W jego skład, poza liderem, wchodzą znakomici muzycy: kontrabasista Adam Cegielski i perkusista Czesław Bartkowski. W 1994 roku ukazała się płyta „Chopin” z jazzowymi opracowaniami muzyki kompozytora. Płyta została uznana przez czytelników pisma Jazz Forum za płytę roku 1994, otrzymała nagrodę Polskiego Przemysłu Muzycznego Fryderyk 1994 oraz laur Melomani 1994 — nagrodę łódzkiego Stowarzyszenia Miłośników Muzyki. Projekt ten stał się przepustką i zaproszeniem na sceny muzyczne całego świata. Sukces ugruntował przekonanie Andrzeja Jagodzińskiego o słuszności wyboru ścieżki artystycznej, łączącej jazz z klasyką i skłonił twórcę do jej rozwoju. Bazując na grze tria jazzowego, zaczął zapraszać do wykonywania swoich kompozycji oraz utworów, które aranżował muzyków klasycznych, instrumentalistów, i wokalistów, a także orkiestry kameralne.
Kulminacją poszukiwań brzmieniowych i kompozytorskich stał się jego Koncert Fortepianowy g-moll na trio jazzowe i wielką orkiestrę symfoniczną, który został nagrany z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej i wydany na płycie, a także klasycznie zbudowane Requiem na trio jazzowe, troje wokalistów jazzowych i klasyczny chór mieszany — projekt został nagrany z udziałem Zespołu Śpiewaków miasta Katowice Camerata Silesia i wydany na płycie. Najnowszą inspiracją Jagodzińskiego stała się muzyka mistrza polifonii Jana Sebastiana Bacha. Jej efektem jest wydana w 2020 roku płyta zatytułowana „Andrzej Jagodziński Trio — Bach”. Powstał także projekt z jazzowymi opracowaniami utworów J.S. Bacha na trio jazzowe, głos żeński, violę da gamba i orkiestrę. Równolegle do inspiracji stricte muzycznych kompozytor, wspólnie z poetką Wiesławą Sujkowską, odnalazł potencjał twórczy w tekstach 10 przykazań. Na bazie tej inspiracji powstał utwór słowno-muzyczny w formie suity zatytułowanej „Dekalog — utwory na lepsze życie”, który ukazał się w 2023 roku w wydaniu płytowym.
Adam Cegielski — Kontrabasista jazzowy. Absolwent Podstawowej Szkoły Muzycznej w klasie fortepianu i Liceum Muzycznego w klasie kontrabasu w Bielsku-Białej oraz Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie kontrabasu Andrzeja Mysińskiego. Na scenie muzycznej zadebiutował w 1988 roku w Kwartecie Kazimierza Jonkisza, w którym występował do 1991 roku. W 1990 roku, jako członek zespołu Central Heating Trio, zdobył I nagrodę i wyróżnienie indywidualne na konkursie Jazz Juniors w Krakowie, VI nagrodę w Europejskim Konkursie Jazzowym w Hoeilaart (Belgia), „Klucz do Kariery” Pomorskiej Jesieni Jazzowej w Bydgoszczy. Również w 1990 roku znalazł się wśród finalistów konkursu International Jazz Federation w Leverkusen (RFN). W 1994 roku został stypendystą Fundacji Kultury Polskiej im. Krzysztofa Komedy. W kolejnych latach koncertował i nagrywał z m.in.: Quintessence (1991–1993), Kwartetem Kuby Stankiewicza (1992–1995), Triem Andrzeja Jagodzińskiego (od 1993), jak również okazjonalnie z Ewą Bem, Lorą Szafran, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Wojciechem Karolakiem, Tomaszem Stańko, Zbigniewem Namysłowskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Zbigniewem Preisnerem, Janem A.P. Kaczmarkiem oraz orkiestrami symfonicznymi Concerto Avenna (1991–1992) i Sinfonia Varsovia (1991–1995). Od 1994 roku zajmuje się działalnością pedagogiczną. Obecnie prowadzi klasę kontrabasu na Wydziale Jazzu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w której to od 2005 roku zajmuje stanowisko wicedyrektora do spraw kształcenia jazzowego.
Czesław Bartkowski — Perkusista jazzowy. Jest absolwentem Średniej Szkoły Muzycznej we Wrocławiu. Zadebiutował oficjalnie w roku 1960 jako perkusista zespołu Far Quartet Jerzego Pakulskiego. W roku 1963 nawiązał współpracę ze Zbigniewem Namysłowskim i został muzykiem w jego zespole. Grał też z innymi znanymi grupami jazzowymi, m.in. z Niemen Enigmatic (Czesława Niemena) czy też z Grupą Michała Urbaniaka. Bardzo często grał w triach z: Tomaszem Stańko (trąbka) i Adamem Makowiczem (fortepian), Wojciechem Karolakiem (fortepian, organy) i Tomaszem Szukalskim (saksofon tenorowy), Arturem Dutkiewiczem (fortepian) i Andrzejem Cudzichem (kontrabas), Markiem Blizińskim (gitara) i Zbigniewem Wegehauptem (kontrabas), Andrzejem Jagodzińskim (fortepian) i Adamem Cegielskim (kontrabas). Współpracował również ze Studiem Jazzowym Polskiego Radia oraz z zespołami Mainstream i InFormation Sławomira Kulpowicza. Brał ponadto udział w realizacji nagrań takich piosenkarzy, jak Ewa Bem, Urszula Dudziak i Stanisław Sojka, muzyków zagranicznych, jak: Freddie Hubbard, Clark Terry, Joe Newman, Art Farmer, Ben Webster, oraz polskiego zespołu Novi Singers. Występował nie tylko w kraju, lecz również za granicą (Indie, USA, Nowa Zelandia, Australia oraz liczne kraje Europy). W roku 1993 został wykładowcą w Średniej szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w warszawskim Studium Jazzowym. Nagrody: zwycięstwa w ankietach czytelników czasopisma „Jazz Forum” (kategoria: perkusista roku, 1983-1988); odznaczenie Zasłużony Działacz Kultury; Nagroda Indywidualna I Stopnia za Szczególny Wkład w Rozwój Edukacji Artystycznej w Polsce; 2022 Złoty Fryderyk za całokształt twórczości artystycznej.